מטפחים קדמה ישראלית: הכירו את רשות החדשנות!

חדשנות לא מתרחשת מעצמה. לכל הפחות היא לא מגיעה לידי מימוש ותרומה לחברה, ללא עזרה משמעותית מגורמים שונים. אחד הגורמים הבולטים ביותר מבחינה זו בישראל היא רשות החדשנות. מה היא בדיוק עושה? היכן וכיצד ניתן לעקוב אחר פעילות הרשות ולהפיק ממנה תועלת? עבור מי פעילותה עשויה להיות מעניינת במיוחד?

מגוון פעילויות לקידום חדשנות

כמו בעולם הגדול, גם בישראל החדשנות היא מקור חשוב לקידום התעשייה והכלכלה. ישראל היא אמנם "אומת הסטארט אפ", אך כל זה התממש, בין השאר תודות לסיוע ממשלתי נרחב. סיוע זה, מתבטא באופן מיוחד ומעניין למדי בפעילות הרשות לחדשנות. הרשות למעשה פועלת בדרכים רבות במקביל, בכדי לקדם יוזמות חדשנות טכנולוגית מסוגים שונים, בהייטק ובכלל. לשם ההמחשה: במסגרת מפגשי חדשנות על הבר, נפגשים מנהלים ברשות החדשנות עם בכירים בעולם החדשנות והכלכלה המקומי. האירועים מתקיימים בברים שונים ברחבי הארץ והם מהווים פתח לשיחות מרתקות, על נושאים כגון "קפיצה אל העתיד: ההיי טק הישראלי ב-2030”. הרשות גם מפעילה פודקאסט, אשר מבוסס על מפגשים מיוחדים אלה.

קצת היסטוריה

בשנת 1965 הוקמה "לשכת המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר". מכאן התחילה למעשה פעילות מיוחדת זו. בהמשך, שמו של גוף ממשלתי זה השתנה לסוכנות החדשנות הישראלית או רשות החדשנות. אך פעילותו המשיכה לקדם את אותן המטרות ובהצלחה מרובה. תולדותיה המרשימות של היזמות הישראלית, שלובות לא פעם בסיוע מצד הרשות, אשר עזר ליזמים לעשות את צעדיהם הראשונים, לבדוק היתכנות של הרעיון החדש, לפתח אותו ולהתבסס עם מוצר מסחרי מצליח.

 

 

הסיוע הכספי

אחד המשאבים החשובים ביותר להצלחת יוזמות חדשות, הוא המימון. זאת, מאחר שמעבר לרעיון הבסיסי, שעשוי להיות מגובש יחסית במהירות ובקלות, הפיתוח הוא פעמים רבות מאתגר מאוד. הוא דורש משאבים רבים, בכדי לחקור, לנסות, להוכיח שהרעיון ישים ואף להתגבר על אינספור סיבוכים טכניים. פעילות זו, המומחים שנדרשים עבורה, ציוד מיוחד ועוד, עולים לא מעט כסף. רשות החדשנות מסייעת כספית ליוזמות טכנולוגיות, באמצעות מתן מענקים. לשם כך, יש לפנות לרשות ולבקש סיוע. הבקשה נבחנת על פי קריטריונים קבועים, באמצעות צוות בודקים מיוחד שמוקצה לכך. אם הבקשה התקבלה, בהמשך היוזמה עשויה להצליח ולהגיע למוצר מסחרי שמתחיל להניב רווחים. בשלב זה, הרשות מקבלת בחזרה תמלוגים. כמובן, תמלוגים אלה מסייעים לרשות לממן מענקים ליוזמות חדשות וכן הלאה.

הזירות השונות

פעילות הרשות מחלוקת ל"זירות" שונות, שכל אחת מהן מתמקדת בכיוון שונה מעט:

  • לחברות בשלבים שונים – "זירת ההזנק" מיועדת לרעיונות יזמיים שנמצאים ממש בתחילת הדרך. קצת בהמשך הדרך, ניתן להיעזר ב"זירת חברות בצמיחה".
  • בדגש על שיתופי פעולה – שיתופי פעולה בין גורמים שונים באקדמיה ובתעשייה המקומית, מקודמים במסגרת זירת תשתיות טכנולוגיות. שיתופי פעולה מול גורמי חוץ (כגון קרנות דו-לאומיות) מקודמים במסגרת זירת המערך הבינלאומי.
  • חדשנות בתעשייה היצרנית – מקודמת באמצעות "זירת ייצור מתקדם".
  • חדשנות בארגונים חברתיים ובסקטור הציבורי – מקודמת באמצעות "הזירה החברתית ציבורית".

יוזמות נוספות

מעבר להיבטים קבועים ומרכזיים אלה בפעילות רשות החדשנות, היא פועלת גם בכיוונים אחרים ומגוונים. למשל הצגת "קול קורא", שהם פרסומים שדומים קצת למכרזים. הקול הקורא עוסק בשיתופי פעולה בין גופים ויוזמות שונות, באקדמיה, בתעשייה, בארץ ובחו"ל. באתר הרשות ישנו מידע רב נוסף, כולל בלוג עם מאמרים מעניינים. בעבר, הרשות אף הוציאה ספר בשם "חדשנות ישראלית: מוצרים פורצי דרך אשר שינו את העולם".

לסיכום

אם אתם מתעניינים ביזמות, מומלץ להכיר את אתר הרשות לחדשנות ולעקוב אחריו. באופן מיוחד, מומלץ לעקוב אחר ההרצאות שהרשות מציעה וכן אחר מפגשי חדשנות על הבר.

נגישות