אנחנו חיים בעולם מהיר, שבו מידע מתפשט במהירות ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות יצרו בסיס לבעיה חברתית חדשה: תופעת השיימינג. הבעיה בתופעה זו שלא תמיד קל להוכיח שנעשה נזק או שאכן היה שיימינג. עם הבעיה הזו מתמודדת מערכת המשפט, שמנסה להגן על קורבנות השיימינג. האתגר הוא לאזן בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב. אחד הכלים המשפטיים שהתפתחו בהקשר זה הוא תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק. מה זה אומר, כיצד היא מיושמת במקרים של שיימינג ומדוע היא חשובה כל כך בהתמודדות המשפטית עם פגיעות מקוונות? בואו נבין את הכול.
מה זה שיימינג ואיזה נזקים הוא יכול לגרום?
שיימינג הוא מונח המתייחס לביוש פומבי של אדם ברשתות החברתיות. זה יכול להתרחש כאשר אדם מואשם או מבוזה בפומבי על התנהגות שנויה במחלוקת, על אמירות שגויות או אפילו סתם על שמועות. השיימינג יכול לגרום לנזקים נפשיים וחברתיים, ואפילו להוביל לאובדן מקום העבודה ולפגוע במוניטין האישי והמקצועי של הנפגע. קיימות לא מעט דוגמאות לאנשים שחייהם השתנו בעקבות מקרה שיימינג אחד, גם אם הטענות שהועלו נגדם לא היו נכונות.
הצד האפל של הרשתות החברתיות
שיימינג הוא פעולה המתרחשת בלחיצת כפתור, משום שכל אחד יכול לפרסם כמעט כל דבר ברשתות החברתיות. מצד אחד, מדובר בכלי חשוב להעלאת מודעות ציבורית לסוגיות חשובות. מצד שני, קל מאוד ליפול קורבן לנזקי השיימינג גם כשמדובר בפרסום לא מבוסס או מוטעה לחלוטין. חשוב לזכור שהזכות לחופש הביטוי אינה מוחלטת, ובוודאי שאינה מאפשרת לפגוע בזכויות של אחרים. במקרים אלה עורך דין נזיקין בקריות יכול לעזור לנפגעי שיימינג לקבל פיצוי בגין הפגיעה שנגרמה להם, גם ללא הוכחת נזק כלכלי ישיר.
תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק – איך זה עובד?
בדרך כלל תביעת נזיקין מחייבת מהתובע להוכיח שהנתבע גרם לו לנזק כלכלי ממשי. עם זאת, בשנים האחרונות התפתחה בפסיקה הכרה בכך שפגיעות בשמו הטוב של אדם או בפרטיותו נחשבות לנזק בפני עצמן, גם אם הן לא גרמו לאובדן כספי ישיר. ההיגיון הוא שלאדם יש זכות לפרטיות, למוניטין ולשם טוב, וכי פגיעה בזכויות אלו היא עוולה אזרחית המצדיקה פיצוי.
לכן היום ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד מי שפרסם דברים פוגעניים ברשת גם אם קשה להצביע על נזק כספי שנגרם כתוצאה מכך. בית המשפט יכול לפסוק פיצויים בגין עצם הפגיעה ברגשות, בשם הטוב או בפרטיות. פסיקת פיצויים ללא הוכחת נזק היא כלי חשוב במיוחד במאבק בתופעת השיימינג, שכן הרבה פעמים הנזק שנגרם הוא בעיקר רגשי וחברתי ולא בהכרח כלכלי.
האם ניתן לתבוע על פרסום פוגעני גם אם הוא אמיתי?
הדין הישראלי מכיר גם באפשרות לתבוע בגין לשון הרע גם כאשר מדובר בפרסום של עובדות אמיתיות. זה מתאפשר כאשר העובדות הן בגדר עניינו הפרטי של אדם, והפרסום נעשה בכוונה לפגוע. כך למשל, אם נכתב שאדם מסוים סובל ממחלה כלשהי, מקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות או שיש לו בעיות כלכליות, ניתן יהיה לתבוע גם אם הדברים מדויקים. הרעיון הוא שלכל אדם יש זכות שלא להיות מושא לרכילות ציבורית גם אם היא אמיתית, כל עוד לא מדובר במידע שיש בו עניין ציבורי אמיתי.
כן צריך שהפרסום ייעשה בכוונה לפגוע ולא למטרה עיתונאית או ציבורית לגיטימית. בדרך כלל עצם העובדה שמדובר בפרסום פומבי בפלטפורמה המיועדת לתקשורת בין-אישית מעידה על כך שמדובר בכוונה לבייש ולפגוע, ולא במטרה ראויה אחרת.
מה לעשות במקרה של נזקי שיימינג?
צעדים ראשונים
אם נתקלתם בפרסום פוגעני ברשת המבייש או מכפיש אתכם, חשוב לפעול במהירות. תעדו את הפרסום על ידי צילום מסך, שכן יש סיכוי לא קטן שהפוסט המקורי יימחק. אם הפרסום נעשה בפייסבוק, באינסטגרם או בפלטפורמה אחרת המאפשרת דיווח על תוכן פוגעני – דווחו באופן מיידי. במקרים רבים הרשת החברתית תסיר את התוכן הפוגע במהירות, אם כי לא תמיד. חשוב לפעול במהירות לפני שהפרסום המכפיש מופץ עוד יותר.
לאחר מכן, נסו להעריך את היקף הנזק שנגרם מהפרסום. האם הוא זכה להרבה שיתופים ותגובות? האם גורמים חשובים בחייכם כבר נחשפו לו? ככל שהנזק נרחב יותר, כך חשוב יותר לפנות לייעוץ משפטי מקצועי בנוגע לצעדים הבאים.
החשיבות של ליווי משפטי מקצועי
תביעה אזרחית על פרסום פוגעני ברשת היא עניין מורכב, במיוחד אם מדובר בפרסום אנונימי או כזה שהופץ בהיקף נרחב. עורך דין מנוסה המתמחה בתחום לשון הרע ופגיעה בפרטיות יוכל לסייע לכם לנקוט בצעדים המשפטיים הנכונים.
במקרים רבים, צו מניעה דחוף יכול להיות הצעד הראשון והחשוב ביותר. מדובר בהליך משפטי מזורז שמטרתו להסיר את הפרסום הפוגע לפני שהנזק מתפשט עוד יותר. במקביל, עורך הדין יסייע לבנות תיק משפטי מוצק עבור תביעת נזיקין בגין שיימינג ופגיעה בשם הטוב ובפרטיות. גם ללא הוכחת נזק כלכלי, ניתן לזכות בפיצויים שיבהירו שאסור לבייש או לפגוע באחרים ברשת בלי לשלם על כך מחיר.
לסיכום
הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שיימינג היא למנוע אותו מראש. לפני שאתם מפרסמים משהו על מישהו ברשת, חשבו פעמיים אם אתם באמת בטוחים שהמידע נכון. האם אתם מוכנים לקחת אחריות אם יתברר שטעיתם? האם מדובר במידע שבאמת צריך להיות נחלת הכלל? פרסום ברשת הוא לנצח, וזה משהו שכולנו צריכים להתחיל לשנן. גם אם נמחק אותו אחר כך, תמיד יישאר מישהו ששמר צילום מסך. הקפידו לנהוג בכבוד ובזהירות בכל פרסום. אל תשתפו מידע שהוא עניינו הפרטי של מישהו אחר, גם אם הוא מעניין או מרתק. אם נפגעתם בעצמכם, אל תהססו לפנות לייעוץ מקצועי.